23 mei

Boek – Grenzen stellen met compassie

Aandacht in interactie

Aandacht binnen en buiten

Dit boek laat je bewust worden wat je met je aandacht aan het doen bent in relatie tot jezelf (binnen) en in interactie met anderen (buiten). Je leert hoe het is om met je aandacht bij jezelf te zijn of er juist buiten te verblijven, om grenzen te stellen en hoe de dynamiek is tussen jou en anderen. Als je deze aandacht kunt sturen, dan word je rustiger, bespaar je energie en krijg je meer zelfvertrouwen.

Jouw welzijn

Ieder mens staat in contact met anderen; in je relaties, op het werk, met je kinderen en online. Misschien ben je net als veel mensen nauwelijks bewust dat er een grens is tussen je binnenwereld en de buitenwereld. Je vindt het misschien normaal dat je openstaat met de wereld om je heen: je wilt transparant zijn en je deelt gemakkelijk informatie over jezelf. Of je zit juist aan de andere kant van het spectrum doordat je jezelf onbewust open stelt: je wilt je binnenwereld wel afsluiten maar je weet niet hoe dat moet doen. Je merkt dat je gevoelig bent voor prikkels. Beide kanten kosten veel energie en je kunt uitgeput zijn aan het einde van de dag.

Inhoud van het boek

Het boek bestaat uit 8 hoofdstukken met elk een thema. Elk hoofdstuk heeft een vaste structuur: 1) mindfulness opwarmoefening, 2) theorie, 3) luisteroefening en 4) huiswerkopdracht.

De theorie bevat een eenvoudig ruimtelijk aandachtsmodel met drie verblijfsruimtes van de aandacht: bij jezelf, bij de ander en in de interpersoonlijke ruimte. Dit model wordt ondersteund met eenvoudige maar verhelderende plaatjes. Met het model ontdek en begrijp je de dynamiek tussen jou en anderen. Bijvoorbeeld als je meevoelt met een ander, of als je meedenkt met een ander, of als je je inleeft in een ander.

Je binnenwereld met je grenzen wordt voorgesteld met een prachtige metafoor van een tuin met een omheining. Het is een eenvoudig beeld waarmee je veel kunt ontdekken in oefeningen.

Je kunt luisteroefeningen downloaden die de opdrachten ondersteunen die je elke dag mag doen. Het boek bevat per week een invulschema hiervoor.

Mijn visie op het boek

“Grenzen stellen” als titel van het boek dekt niet helemaal de lading. Het suggereert als thema assertiviteit, het bewaken van je grenzen, maar de scope is breder. Het boek behandelt ook het bewust worden wat je met je aandacht aan het doen bent, in relatie tot jezelf en anderen. Het past in de traditie van mindfulness.

Het boek staat boordevol nuttige informatie en bevat oefeningen die mooie ervaringen en inzichten kunnen opleveren. De structuur van een training wordt gevolgd, met een vooruitblik naar de volgende les en een terugblik naar de vorige les. Dat is wel lastig als lezer om te volgen.

De tuinmetafoor is in het begin van het boek het uitgangspunt en komt later minder aan de orde. Ik had daarom fijn gevonden als ook dit beeld ondersteund wordt met plaatjes. Nu is het aan jou als lezer om alle informatie zelf te blijven ordenen.

Dit boek is een rijke bron. Als je de lessen uit dit boek kunt toepassen in je leven dan levert je dat heel veel op. Het beschrijft echter wel een complex programma om te volgen gedurende 8 weken: dat vereist concentratie, discipline en doorzettingsvermogen.

Inspiratie

Voor mij als coach en trainer is het prachtig materiaal om mee aan de slag te gaan. Het thema en de manier van werken (ervaringsgericht, praktische oefeningen) sluiten mooi aan bij wat ik al doe in coaching en in de Online Training Ontspannen.

Als jij vragen hebt op het gebied van grenzen stellen, onrust en/of zelfvertrouwen en een boek als dit doorwerken is niet helemaal jouw ding: neem gerust contact op. Graag werk ik met je aan jouw thema.